kalender

feb28
mrt02
STILL LIFE IN THE ...
Boijmans van Beuningen Rotterdam (NL) Museumnacht
apr02
4: STILL LIFE
Frascati Amsterdam (NL)
Première
apr03
4: STILL LIFE
Frascati Amsterdam (NL)
apr04
4: STILL LIFE
Frascati Amsterdam (NL)
apr11
apr12
apr16
wo 27 jun 2018

Wie is wie:

Danseres Marjolein Vogels

Wie zijn de vrouwen en mannen achter Nicole Beutler? Graag stellen we je voor aan ons team. Marjolein Vogels (34) is al sinds 2010 een onmisbaar deel van ons gezelschap. Lees meer over Marjolein en haar samenwerking met Nicole.

HOI MARJOLEIN, HOE IS JE SAMENWERKING MET NICOLE BEGONNEN?

Mijn kennismaking met Nicole was zeven of acht jaar geleden. Het begon ermee dat ik de voorstelling Enter Ghost zag. Dat vond ik zo geweldig dat ik daarna auditie heb gedaan voor Dialogue With Lucinda. Ik had net daags ervoor een festival georganiseerd in W139, en ik was kapot! De auditie ging dus heel erg slecht. Maar gelukkig vroegen ze me terug voor een herkansing. “Oh ja, je kan het wel,” zei Nicole daarna, “gelukkig heb ik je teruggevraagd.” Zo kwam ik binnen. Ik vond haar werk intrigerend, dus ik vond het geweldig dat ik nu met haar mocht werken.

SINDSDIEN HEB JE IN BIJNA ALLE PRODUCTIES GESTAAN: 2: DIALOGUE WITH LUCINDA, 3: THE GARDEN, 4: STILL LIFE, 5: ECHO, 6: THE SQUARE, 7: TRIPLE MOON. VOEL JE JE ONDERTUSSEN ECHT ONDERDEEL VAN HET GEZELSCHAP?

Jawel! Soms is er even geen productie en zijn er minder contactmomenten. Dan gaat het gevoel een beetje weg. Maar ik blijf ook op andere manieren betrokken bij het gezelschap waardoor ik me wel echt verbonden voel. Ik krijg steeds meer verantwoordelijkheid, zoals dat ik met studenten een nieuwe versie van SQUARE DANCE mocht maken. En andersom werkt Nicole ook mee aan mijn projecten. Zo organiseer ik tijdens Julidans de alternatieve dansroute Off Venue, waarvoor Nicole een nieuw werk maakt in de openbare ruimte en waarvan ik dan een groot deel van het proces op me neem. Soms fotografeer ik tijdens events zoals de WE LIVE HERE Summer Academy, en ik was namens Nicole Beutler Projects een paar jaar redacteur van het Performance Platform.

JE ORGANISEERT DUS ZELF OOK FESTIVALS, WAT HEB JE AL ALLEMAAL GEDAAN?

Ja inderdaad. Ik ben freelance danser sinds ik ben afgestudeerd aan de dansopleiding in Amsterdam. Ik heb ook twee jaar de Mimeopleiding gedaan. Ik heb gewerkt met o.a. choreografen en kunstenaars Jennifer Tee, Vergilio Sienni, Jack Gallagher, Aimée Zito Lema, Ulrike Quade en Arno Schuitemaker. En ik vorm een makersduo met Coralie Vogelaar. Daarnaast organiseer ik evenementen voor het dansveld via mijn platform en festival WhyNot. Dit jaar was ik curator van de laatste editie van het Something Raw dans- en performancefestival. Die diversiteit vind ik leuk: performen, maken en conceptueel bezig zijn als programmeur.

HOE IS HET OM SAMEN TE WERKEN MET NICOLE?

Nicole en ik hebben ondertussen niet meer zoveel woorden nodig om elkaar te begrijpen. Als ze iets zegt, weet ik meteen hoe ik het kan interpreteren. Nicoles conceptuele manier van dansmaken spreek met heel erg aan, en je creëert altijd zelf dingen binnen haar concept. De manier waarop ze over dans en kunst denkt, daar kan ik me in vinden. Ze kijkt verder dan alleen het lichaam en ze werkt en denkt heel interdisciplinair.

WAT IS JE FAVORIETE NICOLE BEUTLER VOORSTELLING?

Dialogue With Lucinda, of Enter Ghost, of The Garden. Ik kan niet kiezen. Als ik moet kiezen welke voorstelling we gaan hernemen? Enter Ghost is leuk om te hernemen, maar daar zit ik niet in, dus dat zou ik jammer vinden. In Lucinda heb ik mijn kuiten kapot gedanst, dus dat is ook geen goed idee. The Garden dan, die is leuk om te doen.

Foto: Nicola Lamburov

vr 29 jun 2018

We houden je graag op de hoogte

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil je op de hoogte blijven van nieuws over onze voorstellingen, verdiepende achtergronden, visuele inspiratie, onze open calls en workshops? Laat ons met een paar kliks weten hoe we je kunnen blijven bereiken:

IK WIL OP DE HOOGTE BLIJVEN

di 01 jan 2019

Een nieuwjaarsbrief van Nicole Beutler

2019, een jubileumjaar

Lieve vrienden,

Midden in de winter is alles rustig en kalm terwijl langzaam het nieuwe jaar opstart. Het wordt een bijzonder jaar voor ons. Tien jaar geleden, startte ik met Janine Dijkmeijer en Josta Obbink NBprojects. Inmiddels zijn we met een team van zes en nog steeds ontwikkelen en groeien we constant. Dit jaar veranderden we ook onze naam in Nicole Beutler Projects. Maar er is nog meer: In 2019 maak ik al twintig jaar werk voor theater, word ik vijftig jaar oud en wordt het honderdjarige jubileum van de Bauhaus-beweging herdacht. Genoeg redenen om het jaar te vieren en het bijzondere aandacht te geven.

Ten eerste spelen we in de hele maand januari nog Liefdesverklaring (voor altijd) in een gedeeltelijk nieuwe bezetting met Annet Malherbe en Lukas Dijkema. Kijk hieronder voor meer info en mis deze voorstelling niet, want de vier geweldige acteurs brengen hun liefde voor de kunst en het publiek en hun grenzeloos idealisme voor het theatervak ten tonele. Eind januari presenteren we COME TOGETHER #4, drie dagen met vijftig kunstenaars uit de dans/ perfomance / beeldende kunst / muziek in alle zalen en gangen van Frascati. Lees meer hierover onderin de nieuwsbrief.

In april brengen we 4: STILL LIFE terug naar het theater; onze coproductie met Theater Malpertuis uit 2013. We repeteren eerst in de magisch mooie Dampfzentrale in Bern en komen daarna naar de Nederlandse theaters. Het blijven spelen van ons repertoire is voor ons een vorm van duurzaamheid, een manier om zorg te dragen voor de investering die in het maken van een voorstelling vloeit. Dit duet geïnspireerd door Bauhaus brengen we terug in het Bauhaus-jubileumjaar.

Na twee jaar voorbereiding gaat in mei onze nieuwe voorstelling 8: METAMORPHOSIS in première bij onze geweldige coproductie-partners: een première op de Operadagen in Rotterdam, met een avant-premiere in de ITA in Amsterdam. Samen met een sterk team van acht dansers en zangers, de drummer Frank Rosaly, mijn vaste componist Gary Shepherd, lichtontwerper Minna Tiikkainen en scenograaf Julian Maiwald transformeren we het perspectief op de grote zaal. The Cold Song van Henry Purcell is de inhoudelijke en compositorische 'springplank'. Het stuk wordt een ritueel waarin oude patriarchale structuren smelten en een nieuwe tijd op komst is. Een uitdagend project! De repetities zijn al begonnen en ik kijk er naar uit om er verder aan te werken. We houden jullie op de hoogte.

In juni begint de internationale tournee van ROLE MODEL, mijn co-regie met Magne van den Berg in coproductie met DOX. We spelen op festivals in Linz, Freiburg, Düsseldorf en hebben een tweede tournee in Nederland in het najaar. Het stuk is voor een jonger publiek gemaakt en viert diversiteit en vrouwelijke kracht op een stevige soundtrack van Gary Shepherd.

Ten slotte presenteren we in november ook nog NBcollection 2019, een verzameling van werk uit de afgelopen jaren. We zijn verheugd over de steun van onze belangrijkste partners in de stad; Frascati en ITA. Van 14 t/m 18 november tonen we hier een mooie selectie uit ons repertoire. In Frascati tonen we een voorstelling uit 2003, the exact position of things, toen nog een productie binnen mijn collectief LISA. Het stuk wordt gespeeld door de originele cast: Hester van Hasselt en Esther Snelder! Deze donkere, visueel en auditief gecomponeerde voorstelling is één van mijn eerste producties met mijn sterke team Minna Tiikkainen en Gary Shepherd. Het stuk onderzoekt het verlies van houvast dat de ziekte Alzheimer met zich meebrengt. Een tragisch onderwerp dat met subtiele humor wordt bekeken.


In ITA tonen we de drie grote zaal producties van de afgelopen jaren: 5: ECHO, 6: THE SQUARE en 7: TRIPLE MOON. Op basis van de cirkel, het vierkant en de driehoek reflecteren deze stukken op de manier waarop we samenleven. De cirkel nodigt uit tot nadenken over circulaire tijd en oude rituelen zoals cirkeldansen; het vierkant vraagt, als cultureel teken, om ordening en polarisatie en verhoudt zich op die manier tot recente populistische machtsmanifestaties; de driehoek, het delta, is een vrouwelijk en spiritueel teken dat refereert aan het nieuwe feminisme. Behalve deze voorstellingen staat er nog veel meer te gebeuren tijdens NBcollection, wordt vervolgd!

In 2019 vieren we dat we al twintig jaar theatermaken, gedreven door idealisme en betrokkenheid, in de overtuiging dat elk klein deel bijdraagt aan een betere wereld. Samen met mijn team zet ik me in voor de poëzie van de tussenruimte, voor het immateriële, voor het nog niet bekende, het ongrijpbare, het complexe, voor een balans van het vrouwelijke en het mannelijke, voor de kracht van het individu en voor samenwerking op alle niveaus.

Ik hoop jullie allemaal te zien ergens bij een voorstelling of event dit jaar.
Veel dank voor jullie steun en support in al die jaren,
Nicole


Photo: Anja Beutler

4: STILL LIFE

Opnieuw op tournee in April 2019

8: METAMORPHOSIS

Avant-premiere 18 mei 2019, ITA Premiere 20 mei 2019, Operadagen Rotterdam