kalender

mei25
mei26
Genevieve Murphy: Something In This Universe
Korzo Den Haag (NL)
jun29–jul03
ROLE MODEL
De Parade Rotterdam (NL)
jul10
WE LIVE HERE 2018
BAU Studio's Amsterdam
How Do You Work? Talk bij Studio Moniker
jul13
WE LIVE HERE 2018
BAU Studio's Amsterdam
Open Doors Presentations
jul14
STILL LIFE IN THE PARK
Julidans Amsterdam (NL) Op locatie
aug03–07
ROLE MODEL
De Parade Utrecht (NL)
aug29–sep02
ROLE MODEL
De Parade Amsterdam (NL)

Three day Kalarippayattu workshop

Nicole Beutler Projects organiseert een driedaagse Kalarippayattu workshop onder leiding van de Indiase meester Bosko Gurruckal Joseph en jij kunt erbij zijn.

do 17 mei 2018

Wie is wie:

Zakelijk Leider Sanne Boersma

Wie zijn de vrouwen en mannen achter Nicole Beutler? Graag stellen we je voor aan ons team. Sinds januari 2018 is Sanne Boersma (37) onze nieuwe Zakelijk Leider. Hiervoor was ze al aan het gezelschap verbonden als Productieleider. Lees meer over Sanne en haar plannen voor Nicole Beutler Projects.

HOI SANNE, WAT DOE JE EIGENLIJK ALS ZAKELIJK LEIDER?
Als Zakelijk Leider zorg ik dat het financiële gedeelt van het bedrijf in orde is, en dat de organisatie gesmeerd loopt. Daarnaast zorg ik op beleidsniveau dat Nicole Beutler Projects groeit en kansen grijpt. Als Zakelijk Leider sta ik naast de artistiek leider Nicole Beutler, en zorg ik dat zij optimaal haar artistieke ambities waar kan maken.

HIERVOOR WERKTE JE ALS PRODUCTIELEIDER, WAT TROK JE AAN IN DEZE NIEUWE FUNCTIE?
Sinds ik 21 ben werk ik al in het theater als productieleider en deed ik zakelijke ondersteuningen. Ik werkte als productieleider voor Frascati Producties, de Veenfabriek, de Melkweg, Theater Na De Dam, voor Marcus Azzini en Nicole Beutler. Ik had altijd al de ambitie om in de toekomst de zakelijke leiding te gaan doen. Bij Nicole Beutler kreeg ik die kans en die heb ik toen met beide handen aangegrepen! Als Zakelijk Leider heb je meer overzicht, terwijl je je als Productieleider meer focust op details. Ik hou me nu bezig met financiële zaken, fondsenwerving en visie-ontwikkeling. Productieleiding was ik op een gegeven moment wel ontgroeid. Het is fijn om nu meer in grote lijnen te denken.

HOE IS JE SAMENWERKING MET NICOLE?
We zijn een goed team. Ik hou me vooral bezig met het verstevigen van Nicoles dromen en ideeën. We durven te dromen en willen samen grote stappen maken. We hebben veel ambitie en zien dat we verder kunnen komen. Nicole geeft me veel ruimte om daar vrij in te denken, wat heel leuk is.

WAT INPIREERT JE IN NICOLE ALS MAKER EN COLLEGA?
Ik vind het fijn dat Nicoles denken heel breed is als het gaat om kunst. Ze laat zich door veel verschillenden dingen inspireren, van beeldende kunst, tot fotografie, tot mode. Ze denkt ‘out of the box’ en dat geeft ons ook de ruimte om verder te denken dan alleen het theaterpodium. Zo plaatsen we ook voorstellingen in de openbare ruimte, buiten, of in een museum.

WAAR KIJK JE HET MEEST NAAR UIT OM DE KOMENDE TIJD JE TANDEN IN TE ZETTEN?
In 2019 maken we een NBCOLLECTION waarin we in twee dagen tien van onze voorstellingen laten zien. Dat wordt heel spannend omdat het een vrij ambitieus plan is. 2019 is tevens ons jubileumjaar, dan bestaat het gezelschap tien jaar en Nicole wordt vijftig. Een perfect moment om te laten zien wat we in onze mars hebben. Dan geven we ons visitekaartje af met grote- en kleine zaalvoorstellingen. Een uniek overview van Nicole Beutlers werk.

Verder kijk ik erg uit naar de nieuwe grote zaalvoorstelling 8: METAMORPHOSES, die in première gaat op de Rotterdamse Operadagen in 2019.

Internationale spreiding wordt voor mij ook een belangrijk onderwerp: ik wil Nicole Beutler Projects internationaal stevig op de kaart zetten.

WAT IS JE FAVORIETE NICOLE BEUTLER-VOORSTELLING EN WAAROM?
Dan ga ik voor Several Species of Small Furry Animals uit 2003. Dat was de eerste voorstelling van Nicole die ik zag en die heeft echt indruk gemaakt. De manier van performen en hoe de dansers op het toneel stonden, iets daarin sprak me heel erg aan. Hierin zag ik al de eigenwijsheid en het gestileerde dat Nicoles werk kenmerkt, en dat heeft mijn interesse voor haar toen getriggerd.

ZAL DEZE VOORSTELLING OOK TE ZIEN ZIJN OP NBCOLLECTION?
Wie weet! In de aanloop naar NBCOLLECTION roepen we onze bezoekers op om ons te laten weten welke voorstelling zij heel graag terug in het theater zouden willen zien, wie weet zit dit stuk er dan wel bij! Dus mocht iemand die dit leest een voorstelling heel graag opnieuw willen zien, laat het ons weten via info@nbprojects.nl.

wo 23 mei 2018

"Composition in itself is a rather obsessive thing"

Interview met Genevieve Murphy over Something In This Universe

Genevieve Murphy (Scotland, 1988) studied at the Royal Conservatoire of Glasgow, Junior School, Birmingham Conservatoire for Bachelor of Music and Masters in Composition at The Royal Conservatory of The Hague. The Amsterdam based composer, combines performance art and fine art within contemporary classical music and often communicates concepts influenced by psychology and disability. She has collaborated and performed with visual artists, free improvisers, and has toured internationally with London based artist Martin Creed.

How did you start working in the performing arts?

"My mother is a visual artist and she was collaborating with scientists who were researching a genome sequence of a potato pathogen. I was sixteen and already studying piano quite seriously. The scientists and my mother were creating a visual piece, and whilst viewing the sequence they realized that the images looked like music notation. So they transcribed the image of these dots and lines, and then gave it to me asking me to make it into a composition that can be heard and be accessible in some way. So my introduction to composition was through a very visual approach, thinking ‘ok here are some patterns that create specific pitches, which patterns are most interesting and how can I make them listenable’? I’ve always integrated visual arts and music, they became a natural duo when it comes to the score itself and the performance."

You present your work differently than other composers. Why have you chosen to present it through performing arts?

"It’s strange to answer that, because every time it feels like a natural approach for me. How I approach composition is a concept in itself, how I actually go by writing this work or thinking about what the context is and the people on the stage. My work has always included performance because I think a lot about the live elements as well. You're using a set design but the actual approach is still very compositional from the beginning to end."

What was the starting point to create Something in this Universe?

I listened to a podcast on BBC which was about dark matter. And it started with “hello, something in this universe is missing”. It basically says that if we can find out what dark matter is, it will solve one of the greatest mysteries in science. It’s believed that dark matter has a mass, which can’t be seen. This made me think about my work which is often about psychology or disability. A lot of challenges in life do not feel tangible but they dominate us and really have a weight to them. What is that ‘something' that dominates and dictates our every move? I suddenly saw a relationship between that and obsessive compulsive disorder (OCD).

How does this focus on OCD reflect in the composition?

I’m looking at OCD as a concept, so if you’re trying to grasp control of things that are not controllable, you start to develop this repetitive need to keep on grabbing on to the tangible. I would like the composition to help give an insight into the persons’ mind as they go through their OCD routines. Composition in itself is a rather obsessive thing, and it requires predictability, knowing before you get to the rehearsal that everything is going to work. The way I composed this, tries to play with predictability. So also to compose certain things that cause instability or create situations that are not controllable. I always play with this, and this is also what goes on in OCD. You’re trying so hard to be in control but the more that you try, the more you realize you can’t be in control. It’s a vicious cycle. The experience when composing for me is not so different.

What influence would you like to have on the audience?

I’m not trying to give answers. I don’t think that this subject is particularly understandable, it’s something that is very emotional and challenging. Perhaps I would like to bring awareness to the difficulty of this disorder. To show the challenge of what this person goes through. I’m trying to keep it open, relatable and positive, so people can try to find any familiarities that they might have towards what I’m trying to portray. And that’s also why I gave it a domestic setting, because its familiar for everybody.

What is your future dream?

I think throughout my work there’s really been a care for trying to allow a bigger understanding for psychological subjects and difficult emotional states or disabilities. I do hope that my work raises awareness of those things. This piece is really beginning with a blanc canvas, and just starting from there and being able to decide the context myself is something I would love to be able to do more.

Genevieve Murphy is a young performing composer, presented by Nicole Beutler Projects. Her first performance Something In This Universe premiered on 22 May 2018 at Spring Festival Utrecht. READ MORE HERE about Something In This Universe and its tour dates.

DIDO DIDO

An aria re-membered. Een voorstelling van Nicole Beutler in samenwerking met Silbersee & Ulrike Quade Company

Genevieve Murphy: Something In This Universe

Nicole Beutler Projects presenteert haar nieuwe maker: composing performer Genevieve Murphy
do 07 jun 2018

Open Auditie

Nicole Beutler zoekt Danser/Performer/Zanger, Man, Leeftijd: 25-50

Auditie 7 juni 2018
11.00 – 17.00
BAU Studio’s, Entrepotdok 4, Amsterdam


Nicole Beutler maakt al meer dan vijftien jaar dans- en performancevoorstellingen. Haar werk bevindt zich op de scheidslijn van dans, performance, muziek en beeldende kunst, vanuit de overtuiging dat het gevestigde onderscheid tussen de disciplines mag worden ontwricht. Haar performances worden gecomponeerd met een grote gevoeligheid voor muzikaliteit en doordrenkt met subtiele humor.

HET PROJECT
Voor de nieuwe productie 8: METAMORPHOSES (werktitel) duikt Nicole in het thema transformatie. De dingen veranderen, nieuwe vormen duiken op. Transformatie omarmen omvat ook de pijn van het loslaten, het opgeven van een idee en van wat men denkt te weten, en tegelijkertijd ook de bevrijdende realisatie dat alles tijdelijk is.

Het muzikale vertrekpunt is THE COLD SONG van Henry Purcell, bewerkt naar een hedendaagse context door componist Gary Shepherd.

8: METAMORPHOSES is een grote zaal productie en zal in mei 2019 in première gaan in Rotterdam, gevolgd door een kleine tournee.

WAT WE ZOEKEN
We zoeken acht multigetalenteerde mannelijke performers uit verschillende disciplines. Sterke fysieke performers met kennis van stem en zang.
- Je hebt sterke performancevaardigheiden, je weet hoe het lichaam te gebruiken
- Je weet hoe je je stem inzet als instrument

Ben je geïnteresseerd of heb je een vraag? Neem contact op met Justa Ter Haar, Artistiek Assistent Nicole Beutler Projects via justa@nbprojects.nl. Stuur ons je CV en motivatiebrief. Omdat we de procedure beperkt willen houden maken we een strenge selectie.

ROLE MODEL

Een Role Model is soms dichterbij dan je denkt. Een dansconcert in een regie van Nicole Beutler en Magne van den Berg, in samenwerking met DOX.

WE LIVE HERE 2018

De WE LIVE HERE Summer Academy 2018 vindt plaats van 9-13 juli in de BAU Studio's. Deze editie wordt gecureerd door Nicole Beutler in samenwerking met BAU Platform voor Dans en Performance en bestaat uit twee laboratoria: Politics of Co-creation en What-If-Then, een 'urban wildlife'-excursie, bezoek aan Julidansvoorstellingen en openbare How Do You Work sessies. Lees meer.

STILL LIFE IN THE PARK

Een poëtisch experiment in de buitenruimte tijdens Julidans. Onderdeel van JULIDANS x WHYNOT: OFF VENUE.

LIEFDESVERKLARING (voor altijd)

Een theatervoorstelling van Nicole Beutler en Magne van den Berg, in samenwerking met Het Zuidelijk Toneel en Rudolphi Producties