do 07 jun 2018

Open Auditie

Nicole Beutler zoekt Danser/Performer/Zanger, Man, Leeftijd: 25-50

Auditie 7 juni 2018
11.00 – 17.00
BAU Studio’s, Entrepotdok 4, Amsterdam


Nicole Beutler maakt al meer dan vijftien jaar dans- en performancevoorstellingen. Haar werk bevindt zich op de scheidslijn van dans, performance, muziek en beeldende kunst, vanuit de overtuiging dat het gevestigde onderscheid tussen de disciplines mag worden ontwricht. Haar performances worden gecomponeerd met een grote gevoeligheid voor muzikaliteit en doordrenkt met subtiele humor.

HET PROJECT
Voor de nieuwe productie 8: METAMORPHOSES (werktitel) duikt Nicole in het thema transformatie. De dingen veranderen, nieuwe vormen duiken op. Transformatie omarmen omvat ook de pijn van het loslaten, het opgeven van een idee en van wat men denkt te weten, en tegelijkertijd ook de bevrijdende realisatie dat alles tijdelijk is.

Het muzikale vertrekpunt is THE COLD SONG van Henry Purcell, bewerkt naar een hedendaagse context door componist Gary Shepherd.

8: METAMORPHOSES is een grote zaal productie en zal in mei 2019 in première gaan in Rotterdam, gevolgd door een kleine tournee.

WAT WE ZOEKEN
We zoeken acht multigetalenteerde mannelijke performers uit verschillende disciplines. Sterke fysieke performers met kennis van stem en zang.
- Je hebt sterke performancevaardigheiden, je weet hoe het lichaam te gebruiken
- Je weet hoe je je stem inzet als instrument

Ben je geïnteresseerd of heb je een vraag? Neem contact op met Justa Ter Haar, Artistiek Assistent Nicole Beutler Projects via justa@nbprojects.nl. Stuur ons je CV en motivatiebrief. Omdat we de procedure beperkt willen houden maken we een strenge selectie.

do 17 mei 2018

Wie is wie:

Zakelijk Leider Sanne Boersma

Wie zijn de vrouwen en mannen achter Nicole Beutler? Graag stellen we je voor aan ons team. Sinds januari 2018 is Sanne Boersma (37) onze nieuwe Zakelijk Leider. Hiervoor was ze al aan het gezelschap verbonden als Productieleider. Lees meer over Sanne en haar plannen voor Nicole Beutler Projects.

HOI SANNE, WAT DOE JE EIGENLIJK ALS ZAKELIJK LEIDER?
Als Zakelijk Leider zorg ik dat het financiële gedeelt van het bedrijf in orde is, en dat de organisatie gesmeerd loopt. Daarnaast zorg ik op beleidsniveau dat Nicole Beutler Projects groeit en kansen grijpt. Als Zakelijk Leider sta ik naast de artistiek leider Nicole Beutler, en zorg ik dat zij optimaal haar artistieke ambities waar kan maken.

HIERVOOR WERKTE JE ALS PRODUCTIELEIDER, WAT TROK JE AAN IN DEZE NIEUWE FUNCTIE?
Sinds ik 21 ben werk ik al in het theater als productieleider en deed ik zakelijke ondersteuningen. Ik werkte als productieleider voor Frascati Producties, de Veenfabriek, de Melkweg, Theater Na De Dam, voor Marcus Azzini en Nicole Beutler. Ik had altijd al de ambitie om in de toekomst de zakelijke leiding te gaan doen. Bij Nicole Beutler kreeg ik die kans en die heb ik toen met beide handen aangegrepen! Als Zakelijk Leider heb je meer overzicht, terwijl je je als Productieleider meer focust op details. Ik hou me nu bezig met financiële zaken, fondsenwerving en visie-ontwikkeling. Productieleiding was ik op een gegeven moment wel ontgroeid. Het is fijn om nu meer in grote lijnen te denken.

HOE IS JE SAMENWERKING MET NICOLE?
We zijn een goed team. Ik hou me vooral bezig met het verstevigen van Nicoles dromen en ideeën. We durven te dromen en willen samen grote stappen maken. We hebben veel ambitie en zien dat we verder kunnen komen. Nicole geeft me veel ruimte om daar vrij in te denken, wat heel leuk is.

WAT INPIREERT JE IN NICOLE ALS MAKER EN COLLEGA?
Ik vind het fijn dat Nicoles denken heel breed is als het gaat om kunst. Ze laat zich door veel verschillenden dingen inspireren, van beeldende kunst, tot fotografie, tot mode. Ze denkt ‘out of the box’ en dat geeft ons ook de ruimte om verder te denken dan alleen het theaterpodium. Zo plaatsen we ook voorstellingen in de openbare ruimte, buiten, of in een museum.

WAAR KIJK JE HET MEEST NAAR UIT OM DE KOMENDE TIJD JE TANDEN IN TE ZETTEN?
In 2019 maken we een NBCOLLECTION waarin we in twee dagen tien van onze voorstellingen laten zien. Dat wordt heel spannend omdat het een vrij ambitieus plan is. 2019 is tevens ons jubileumjaar, dan bestaat het gezelschap tien jaar en Nicole wordt vijftig. Een perfect moment om te laten zien wat we in onze mars hebben. Dan geven we ons visitekaartje af met grote- en kleine zaalvoorstellingen. Een uniek overview van Nicole Beutlers werk.

Verder kijk ik erg uit naar de nieuwe grote zaalvoorstelling 8: METAMORPHOSES, die in première gaat op de Rotterdamse Operadagen in 2019.

Internationale spreiding wordt voor mij ook een belangrijk onderwerp: ik wil Nicole Beutler Projects internationaal stevig op de kaart zetten.

WAT IS JE FAVORIETE NICOLE BEUTLER-VOORSTELLING EN WAAROM?
Dan ga ik voor Several Species of Small Furry Animals uit 2003. Dat was de eerste voorstelling van Nicole die ik zag en die heeft echt indruk gemaakt. De manier van performen en hoe de dansers op het toneel stonden, iets daarin sprak me heel erg aan. Hierin zag ik al de eigenwijsheid en het gestileerde dat Nicoles werk kenmerkt, en dat heeft mijn interesse voor haar toen getriggerd.

ZAL DEZE VOORSTELLING OOK TE ZIEN ZIJN OP NBCOLLECTION?
Wie weet! In de aanloop naar NBCOLLECTION roepen we onze bezoekers op om ons te laten weten welke voorstelling zij heel graag terug in het theater zouden willen zien, wie weet zit dit stuk er dan wel bij! Dus mocht iemand die dit leest een voorstelling heel graag opnieuw willen zien, laat het ons weten via info@nbprojects.nl.

di 01 mei 2018

Profiel Nicole Beuter: haar werk, de thema's, de vormen

Centrale gast NPO Podium Dans

Een hele televisie-aflevering gewijd aan Nicole Beutler en haar werk. In vogelvlucht door Nicole's voorstellingen, thema's en vormen die je ook in onze nieuwe producties kunt terugzien. Een profiel van één van de meest toonaangevende choreografen en artistiek leiders uit het Nederlandse dansveld door Podium Dans, het dansprogramma van NPO Cultura.

Interview click H I E R

wo 18 apr 2018

Even voorstellen:

Stagiaire Marketing en Publiciteit Sarah Soethoudt

Wie zijn de vrouwen en mannen achter Nicole Beutler? Graag stellen we je voor aan ons team. Vandaag: onze stagiaire marketing en publiciteit Sarah Soethoudt.

HOI SARAH, WIE BEN JE EN WAT DOE JE?
Ik ben Sarah Soethoudt en ik ben 23 jaar oud. Ik heb moderne theaterdans gestudeerd aan de Amsterdamse Academie voor Theater en Dans. Na mijn afstuderen in 2016 heb ik me voornamelijk bezig gehouden met mijn eigen danscollectief Chronos. Soms geef ik ook dansles en -workshops. Daarnaast ben ik bezig om mijn acteerskills te verdiepen, omdat ik naast dansen acteren heel leuk vind. Via stages hou ik me ook bezig met de verschillende aspecten van een culturele organisatie, zoals beleid. Daar wil ik in de toekomst misschien iets in gaan doen. Voordat ik bij Nicole Beutler Projects begon, liep ik een half jaar stage bij crowdfundingplatform Voordekunst als project assistent.

HOE KOM JE BIJ NICOLE BEUTLER PROJECTS TERECHT?
Ik volg Nicoles werk al heel lang. Ik vind haar een van de meest authentieke makers in Amsterdam. Ik vind dat ze op een heel eerlijke manier werkt. Dat ze ondanks haar jaren ervaring en groei dicht bij haar artistieke kern weet te blijven. Dat vind ik belangrijk. Ik werk nu mee op de afdeling marketing en publiciteit. Dat is niet mijn achtergrond maar ik vind het fijn om binnen de danswereld iets nieuws te leren. Ik heb wel op enige hoogte productiewerk gedaan voor Chronos, maar PR en marketing stonden nog op mijn lijstje om beter in te worden. Om dat in deze organisatie te kunnen doen is dan wel perfect.

JE BENT ZELF OOK DANSPERFORMER EN -MAKER. VOEL JE VERWANTSCHAP MET HET WERK VAN NICOLE?
Ik ben onderdeel van een collectief, dus dat is wel anders. Bij Chronos zijn we met z’n vijven, dus het is niet zo dat één iemand de besluiten neemt. Esthetisch gezien zie ik niet veel gelijkenissen met het werk van Nicole, maar ik denk wel dat we beiden poëtisch werk maken, al dan niet op een verschillende manier. Op 29 april gaat ons nieuw stuk The Three Graces in première in de Dokzaal in Amsterdam. En deze zomer spelen we o.a. op het Delft Fringe Festival.

WAT IS JE FAVORIETE NICOLE BEUTLER VOORSTELLING EN WAAROM?
Ik heb bijna alles van Nicole gezien. (Denkt na…) Dan kies ik toch voor DIDO DIDO. Ook omdat de voorstelling toevallig inspeelt op mijn persoonlijke affiniteit. Ik houd van de muziek van Purcell en ik vind Heather Ware een fantastische danseres. Dus dan heb je al twee dingen die niet mis kunnen gaan. Geef daar dan een Nicole Beutler twist aan en het kan niet meer stuk. Ik vond het een ontroerende, oprechte voorstelling.

Meer informatie over Chronos: www.chronos.dance
Foto: Naomi Wallenburg

vr 29 dec 2017

Hoe maken we een hele voorstelling uit een aria van maar vier minuten?

Smaakmaker DIDO DIDO, een interview met Nicole Beutler en Romain Bischoff

“Wanneer je iemand gaat begraven en je houdt een dienst, dan komt die persoon in onze hoofden ook weer even tot leven. In DIDO DIDO gebeurt eigenlijk niet veel anders.”

- Romain Bischoff

DIDO DIDO is de nieuwe muziektheatervoorstelling van regisseur Nicole Beutler en het innovatieve operagezelschap Silbersee, in samenwerking met Ulrike Quade Company. Uitgangspunt is de beroemdste aria uit de barokopera Dido en Aeneas; het meesterwerk van de Engelse componist Henry Purcell (1659-1695). ‘Dido’s Lament’ is Dido’s laatste klaagzang voordat ze, verlaten door haar geliefde Aeneas, ervoor kiest te sterven. Wat bezielt Nicole Beutler en haar muzikale evenknie Romain Bischoff om een hele voorstelling te maken van maar één aria die in het origineel grofweg vier minuten beslaat?

Door Mayke Klomp

Foto Bart Grietens

Dido en Aeneas, dat is een opera met een eeuwenlange traditie. Hoe kwamen jullie erbij om je tanden in dit bekende stuk te zetten?

Romain Bischoff: Ik liep al een tijdje met deze opera in mijn hoofd. Nicole en ik kwamen elkaar zo’n 3,5 jaar geleden voor het eerst tegen toen we allebei genomineerd werden voor de Amsterdamprijs voor de Kunst. We hadden meteen een klik. Met in mijn achterhoofd dat er in de originele Dido en Aeneas veel dansscènes zitten - en Nicole bekend is om haar dansvoorstellingen - ben ik er met haar over gaan spreken.

Nicole Beutler: Toen Romain me vroeg heb ik de hele opera bestudeerd en nagedacht over wat voor mij de kern is. Dat was duidelijk de laatste aria ‘Dido’s Lament’. Het lied is heel erg triest. We zien hier een vrouw die zingt voordat zij haar eigen leven neemt. Ik vind het ook een raar operacliché: wie zingt er nou voordat ie besluit weg te gaan van hier? In opera gebeurt het veel dat onuitspreekbare gevoelens gezongen worden. Er worden melodieën gevonden die diepe gevoelens uitdrukken die je eigenlijk niet kan benoemen. Dat raakt me erg.

R: Nicole was dus eigenlijk alleen maar geïnteresseerd in de laatste aria. ‘Dat is goed’, zei ik. ‘Dan doen we dat.’ Het is natuurlijk een bijzonder klusje: die aria duurt maar iets van vier minuten max. ‘Dido’s Lament’ is van een ongelooflijke puurheid. Er zijn heel erg weinig noten en geen pronk en praal. Ik noem het liever een lied dan een aria, want in traditionele opera- aria’s wordt toch vaak meer uitgepakt met veel dynamiekverschillen. Purcell is van een oereenvoud. Zelfs amateurzangers zouden dit lied kunnen zingen. Ik denk dat het mede daardoor ook zoveel mensen aanspreekt.

N: Ik vind Purcell ook heel erg passen in deze tijd. Zijn teksten zijn toegankelijk en begrijpelijk - want in het Engels. Onder de barokke melodie zit een baseline die altijd minimalistisch doorgaat zoals in de hedendaagse elektronische muziek.

Romain vroeg Nicole naar aanleiding van haar achtergrond als dansregisseur. Zit er veel dans in de voorstelling?

N: Uiteindelijk zit er wel één danseres in de voorstelling, maar de focus ligt toch erg op het luisteren. Ik ben ook niet enkel choreografe. Bij ieder project kijk in naar welke middelen het beste passen bij wat ik wil vertellen. Dit keer vertrekken we vanuit een muziekstuk en werken we met zangers. Daardoor kwam de focus vrij snel op het auditieve te liggen.

R: In de oorspronkelijk opera zit weliswaar veel dans, maar het niet de stijl van Silbersee om een opera te doen zoals die door de meeste mensen bekend is. Ik heb iets met beweging, met het fysieke in het zingen. Traditionele opera is statig en denkt in beelden. Met Silbersee ben ik al jaren bezig om dat te innoveren.

N: Zodra de performers een instrument bespelen, is dat voor mij ook een beweging. De dans in de voorstelling komt op een organische manier voort uit de bewegingen die er al op het podium zijn.

R: DIDO DIDO is een kunstwerk waarbij elke lichaamsbeweging, elke ademteug en elke noot die wordt geproduceerd een choreografie is. Ik vind het mooi dat Nicole zo trouw blijft aan dat principe. Ik hoop dat het publiek er ook zo naar gaat kijken.

In DIDO DIDO willen jullie dichter bij Dido komen dan ooit. Waarom willen jullie zo graag onder haar huid kruipen en hoe krijg je dat voor elkaar?

R: Door te kiezen voor alleen de aria draait alles om dat korte moment voordat iemand doodgaat. Het is een afscheidsmoment dat we heel erg uitrekken. Iedereen in de theaterzaal heeft eigenlijk meer dan een uur de tijd om afscheid te nemen van Dido. Tegelijkertijd heeft ieder van ons dierbaren die zijn overleden. Ik ben ervan overtuigd dat veel mensen tijdens de voorstelling ook hun eigen doden zullen herdenken. Doordat de aria op zichzelf staat, geen onderdeel meer is van een langer verhaal, blijft er een universeel en herkenbaar gevoel over.

N: We geven de essentie van de boodschap die in de aria verborgen zit de ruimte. Vanzelfsprekend kom je dan heel dicht bij Dido. We blijven ook langer bij Dido want in de opera komt ze maar heel even voorbij. Wij herkennen in de aria een parel en die willen we van alle kanten belichten. We leggen het lied als het ware onder een microscoop. We ontleden de tekst en de muziek en puzzelen het langzaam weer in elkaar. Het wordt een verrassende ervaring voor liefhebbers van Purcell. We zingen bijvoorbeeld de aria achterstevoren, dat klinkt bijna Slavisch. De aria wordt een veld waarbinnen we ons bewegen. Maar wees niet bang: het stuk zoals je het kent komt absoluut ook tevoorschijn.

Wat zou Purcell ervan vinden wat jullie met zijn aria doen?

R: De bron van alles wat je in DIDO DIDO hoort is Purcell, daar gaan we met groot respect mee om. Ik zie het altijd zo: als Purcell nu zou opstaan en de middelen zou hebben die er nu allemaal zijn, dan zou hij het ook opnieuw aanpakken. Daar ben ik van overtuigd.

N: Ik zie het als een eerbetoon aan het nummer. Niet alleen aan de muziek maar ook aan de tekst. “When I am laid in earth... Remember me but forget my fate”, dat beschrijft een heel menselijke angst: de angst om vergeten te worden. In de opera komt het even voorbij, in DIDO DIDO draait alles om dit gevoel.

Waar denken jullie zelf aan als je met het afscheid van Dido wordt geconfronteerd?

N: Mij valt haar enorme wilskracht op. Je hebt veel wilskracht nodig om voor zelfmoord te kiezen. Om te beslissen dat je niet meer bij deze maatschappij wilt horen.

R: Mij doet het ook wel heel erg denken aan een lang sterfbed. Er zijn weinig mensen die van het ene op het andere moment sterven. Dat is een prachtige dood die weinigen is gegund. Ik denk bijvoorbeeld aan mijn eigen moeder. Haar laatste strijd was verschrikkelijk om mee te maken. Nadat we allemaal afscheid hadden genomen heeft ze in haar eentje nog anderhalve dag gevochten. Daar gaat dit moment om, en dat zetten we om in muziek. We brengen Dido nog even tot leven zodat we haar nog even bij ons kunnen hebben. Wanneer je iemand gaat begraven en je houdt een dienst, dan staat die persoon centraal en komt hij of zij in onze hoofden weer even tot leven. In DIDO DIDO gebeurt eigenlijk niet veel anders.

Jullie wekken Dido, een eeuwenoude mythologische figuur, weer even tot leven. Hoe doen jullie dat?

R: We blazen Dido letterlijk leven in door middel van adem. Alle instrumenten die in DIDO DIDO voorkomen, worden aangestuurd door adem. Zelfs het strijkinstrument dat we gebruiken, de Oosterse kemençe, klinkt als de stembanden van een vrouwelijke ziel.

N: Al vrij snel kwam het idee op om weer met Ulrike Quade samen te werken. Ik werkte eerder met haar aan de voorstelling Antigone en maakte toen kennis met de kunst van het Japanse bunraku poppentheater. Ik was gefascineerd door hoe choreografisch het poppenspel is én ik leerde dat poppen uitzonderlijk goed kunnen sterven. Een acteur kan zich alleen op een tragisch fake manier van het leven beroven, en daarna staat hij toch weer op voor applaus. Als de speler zijn handen van de pop aftrekt, wordt het daadwerkelijk weer een stuk hout. Zo besloot ik dat we een pop nodig hebben die we kunnen bezielen, en weer kunnen laten sterven.

Wordt het niet een enorm trieste voorstelling?

N: Dat denk ik helemaal niet. Het is absoluut ontroerend, en je wordt ook wel met het idee van doodgaan geconfronteerd. Maar er zit veel leven, vindingrijkheid en creativiteit in. Het tot leven wekken is de vrolijkere tegenhanger van het afscheid nemen.

R: Het leven zit hem ook letterlijk in de mensen op de vloer. Je hoort, ziet en voelt daar een enorme kracht uit komen. Hoe ze daar met lijf en ziel staan en samen die muziek opbouwen, geeft veel energie.

www.nbprojects.nl / www.silbersee.com / www.ulrikequade.nl

vr 22 dec 2017

Het bestuur van Nicole Beutler Projects zoekt twee nieuwe leden

Sinds 2009 realiseert Nicole Beutler Projects de voorstellingen en initiatieven van choreografe en theatermaakster Nicole Beutler. Het werk van Nicole Beutler Projects karakteriseert zich door beeldende, poëtische ensceneringen en een minimalistische en interdisciplinaire aanpak. Beutler nodigt uit tot een kritische reflectie op het menselijk bestaan, proclameert de kracht van het individu en koestert samenwerking en verbinding. Op zoek naar nieuwe territoria en vormen maakt Nicole Beutler als vanzelfsprekend discipline overstijgend beeldend theater in binnen- en buitenland. Nicole Beutler Projects faciliteert ontmoeting, uitwisseling en reflectie - zowel met het publiek als met het professionele kunstenveld. De organisatie stimuleert talentontwikkeling door de begeleiding van jonge makers. Nicole Beutler Projects heeft de ambitie om producties ook buiten het theatercircuit te plaatsen (bijv. de openbare ruimte, musea) om zo een ander publiek te bereiken. De organisatie maakt deel uit van het Kunstenplan van het Amsterdams Fonds voor de Kunst en ontvangt meerjarige subsidie van het Fonds Podiumkunsten.

Speerpunten voor de komende periode:

• De voorstellingen van Nicole Beutler Projects worden behalve in het vlakke vloercircuit in toenemende mate ook in de grote zaal gespeeld. Nicole Beutler Projects heeft daarnaast de ambitie om het werk te plaatsen in bijv. de openbare ruimte en musea, om zo een ander en diverser publiek te bereiken.

• Nicole Beutler Projects is initiatiefnemer van projecten die de uitwisseling in de dans- en performance-scene bevorderen. Door onder meer de organisatie van het festival COME TOGETHER, de jaarlijkse WE LIVE HERE Summer Academy en het mede-oprichten en meewerken aan BAU Platform voor Dans en Performance streeft Nicole Beutler Projects er naar haar positie in, en bijdrage aan, het veld te behouden en te versterken.

• Nicole Beutler Projects draagt bij aan talentontwikkeling door het ondersteunen van (jonge) makers zoals Genevieve Murphy ihkv de Nieuwe Makersregeling van het Fonds Podiumkunsten. Door projecten als COME TOGETHER, als platform voor het tonen van pril werk, door WE LIVE HERE, en door verbinding met de hogescholen in NL: ARTEZ, SNDO, MTD.

Het bestuur van Nicole Beutler Projects zoekt:

Twee algemene bestuursleden

Samenstelling en profiel bestuur Nicole Beutler Projects:

Het bestuur is het formele orgaan van de stichting en bestaat minimaal uit drie leden die gezamenlijk verantwoordelijk zijn. De stichting streeft naar een bestuur bestaande uit vijf leden. Benoeming geschiedt voor een periode van vier jaar met een mogelijkheid tot een verlenging met een tweede termijn. Voor de voorzitter geldt een maximale benoeming van drie termijnen. Het bestuur komt minimaal vier keer per jaar bijeen, werkt volgens een vast protocol, onderschrijft de Code Cultural Gouvernance en vervult haar taak behoorlijk. Het bestuur adviseert op beleidsniveau, keurt (jaar)begrotingen goed en is eindverantwoordelijk voor een adequate financiële en inhoudelijke verslaglegging volgens de heersende wet- en regelgeving. De dagelijkse leiding van Nicole Beutler Projects is in handen van een twee koppige directie, bestaande uit de artistiek leider en de zakelijk leider. Het team bestaat uit vijf vaste medewerkers. Voor de voorstellingen wordt gewerkt met een pool van performers, musici, vormgevers en technici. De gemiddelde jaaromzet van de stichting bedraagt 1 miljoen euro.

Het bestuur dient zodanig te zijn samengesteld dat:

• een brede oriëntatie op culturele, economische en maatschappelijke aspecten wordt bereikt;
• een spreiding van maatschappelijke achtergronden, deskundigheid en disciplines aanwezig is;
• de leden onafhankelijk en kritisch functioneren;
• adequaat is voorzien in de advies- en klankbordfunctie;
• er voldoende kennis aanwezig is over de inhoud van de doelstellingen van de Stichting;
• er affiniteit is met het werkveld van Nicole Beutler Projects;
• er affiniteit en verbondenheid is met Amsterdam;
• diversiteit in acht wordt genomen in leeftijdsopbouw, geslacht en etnische afkomst.

Nicole Beutler Projects zoekt twee nieuwe bestuursleden die naast bovengenoemde kwaliteiten voldoen aan één of meerdere van de onderstaande profielen:

Profiel algemeen bestuurslid met focus artistiek/inhoudelijk:

• inhoudelijke kennis van de culturele sector en wat daarin speelt
• kennis van, en visie op, de inhoudelijke ontwikkeling in de podiumkunsten en/of beeldende kunsten
• discipline-overstijgende blik
• netwerk op internationaal niveau

Profiel algemeen bestuurslid met focus ondernemerschap/juridische zaken:

• brede ervaring in de culturele en ondernemerssector
• juridische kennis

Het bestuur streeft naar diversiteit in leeftijd, etnische achtergrond en geslacht. Mannen en kandidaten met een cultureel diverse achtergrond worden van harte uitgenodigd om te reageren. Het betreft een onbezoldigde functie met vergoeding van onkosten.

Voor meer informatie over de organisatie zie www.nbprojects.nl.
Stuur je C.V. en (korte) motivatie naar naomi@nbprojects.nl t.a.v. Naomi Wallenburg.
Deadline 20 januari 2018.
Acquisitie n.a.v deze advertentie wordt niet op prijs gesteld.

wo 03 mei 2017

1: SONGS tijdens Operadagen, 'A Different Night At The Opera'

A performance marathon and clubnight

1: SONGS wordt op 18 mei getoond tijdens de Operadagen, 'A different Night At The Opera'.

Schuur aan de randen van de nacht en stap in een roller coaster van voorstellingen en club night acts. Een caleidoscopische mix van muziek, theater, dans én live art. (Her)ontdek legendarische performances, laat je onderdompelen in live videoclips, muzikale punkgedichten, interactieve operatrips, dromerige klankwerelden en onontkoombare beats van spraakmakende artiesten van over de hele wereld. In deze derde editie van A Different Night at the Opera trappen we af in het Ro Theater en zakken we af naar WORM. Met een speciale opera-editie in The Performance Bar!

A Different Night at the Opera is een samenwerking met diverse Rotterdamse kunstvakopleidingen, waaronder Codarts, de MBO Theaterschool en Acteerschool Rotterdam.

Programma

Start in het Ro theater met:
HOPE SHE WAS WORTH IT
COCON
1: SONGS
NYX

Verder in WORM met:
THE PERFORMANCE BAR OPERA
THE ALBUM PERFORMANCE
CLASSICAL LOUNGE
THE TRANSMIGRATION OF MORTON F.
THE WILD THINGS

vr 17 mrt 2017

NBprojects vanaf nu op Tumblr!

De voorbereidingen voor onze nieuwe voorstelling 7: TRIPLE MOON zijn volle gang. NBprojects nodigt je uit om je onder te dompelen in ons onderzoek op onze nieuwe Tumblr pagina!

zo 12 mrt 2017

Vertoning Diamond Dancers tijdens Cinedans festival

Tijdens de nieuwe editie van Cinedans festival zal in Filmmuseum Eye op 12 maart de film Diamond Dancers (2010) vertoond worden. Diamond Dancers is een project ontstaan in samenwerking met filmmakers Helena Muskens & Quirine Racké, waarmee op dit moment ook wordt samengewerkt voor de nieuwe voorstelling 7: TRIPLE MOON.

In de film volgen we een groep line dancers op leeftijd die met een witte toerbus naar Amsterdam afreizen, waar zij een flashmob willen uitvoeren op de Dam. Waar zo'n verrassingsoptreden doorgaans wordt uitgevoerd door jongeren, toont Diamond Dancers het plezier waarmee de ouderen hun dans opvoeren.

Voor meer informatie of het boeken van tickets, zie onderstaande website:

https://www.eyefilm.nl/film/cinedans-non-fiction?program_id=11813899

do 09 feb 2017

FRASCATI ISSUES: ENFANTS TERRIBLES

My future life. 3 solo's en een duet. Do 9 t/m za 11 februari

My future life, 3 solo's en een duet is het resultaat van een korte werkperiode van een theatermaker en een kind. Vertrekkende vanuit de belevingswereld van de spelers - ergens op de grens tussen kind en volwassene - keken zij met hen vooruit naar de toekomst. In vijf korte repetities maakten zij samen een solo (en een duet) van 15 minuten. My future life, 3 solo's en een duet is ontwikkeld in samenwerking met Alexandra Broeder.

Gespeeld op:

9 t/m 11 feb 20uur
11 feb 17uur

FRASCATI

ma 23 jan 2017

COME TOGETHER #3 - recensie

"Het ongedwongen werkplaatsconcept van Come Together #3"

Afgelopen week vond in Theater Frascati de derde editie plaats van Come Together, een driedaags initiatief van de Amsterdamse choreografen Nicole Beutler, Keren Levi en Andrea Bozic. Kunstenaars uit de stad mochten zich aanmelden voor een bijdrage. Ze werden aangespoord vooral nieuwe ideeën te presenteren in korte performances.

Stond in eerdere twee edities van dit kleine festival vooral hun eigen werk centraal, aangespoord door partners in de stad zetten de drie dames dit keer de deuren open voor het gehele dans-en performance-circuit van Amsterdam en zo werd dit evenement een verlengde van het kunstenaarsplatform BAU dat ook van de grond kwam mede dankzij hun inspanningen. Er werden uiteindelijk vijftig kunstenaars geselecteerd voor Come Together. Gedurende drie lange avonden was hun work in progress te zien in een strak geregisseerd programma, geproduceerd door NBprojects en Frascati.

We mogen blij zijn met dit soort initiatieven in Amsterdam, dat – als het gaat om de ondersteuning van jonge kunstenaars in de dans en performance – veel is kwijtgeraakt. Hoe moet deze stad verder nu zowel Het Veem als Dansmakers het grootste deel van hun budget is kwijtgeraakt en ook ICK zijn residenties voor jonge kunstenaars heeft losgelaten? Hopelijk komt er nog een oplossing voor dit nijpende hiaat. Toch richtte Come Together #3 zich niet alleen op jonge kunstenaars en bood het programma ook een podium aan midcareers en oudere kunstenaars als Robert Steijn en Ivgi & Greben. Terecht, ook onafhankelijke kunstenaars met een staat van dienst hebben behoefte aan een dialoog, zeker als het gaat om het bewandelen van nieuwe wegen. Goed dat daar oog voor is.

Onderzoek kreeg ruim baan in lecture performances, installaties, films en muziekoptredens. Het aanbod was divers, pure dans was er mondjesmaat. Vooral het performance-netwerk rond de SNDO (School voor Nieuwe Dansontwikkeling), DAS Theatre (master van de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten) en de mimeopleiding was goed vertegenwoordigd. Nieuwe ideeën werden gelanceerd en getoetst onder collega’s. Sommige performances moesten nog vaste vorm krijgen, anderen waren al een heel eind op weg. Behalve kunstenaars vonden ook dramaturgen aansluiting. Een daarvan, Jochem Naafs, ontpopte zich tot een tweede Nico Dijkshoorn. Met zijn pop-up poetry reflecteerde hij op wat hij zag.

Op vele locaties in Amsterdam, behalve theaters ook in galeries en kerken, is dat dans- en performance-circuit ondanks de minimale infrastructuur zeer actief. Zo bezocht ik op dezelfde dag in de Oosterkerk bijvoorbeeld een meditatieve dansperformance van choreograaf Niels Weijer. Vaak vinden kunstenaars wel een manier om hun werk te presenteren, maar het creëren met beperkte middelen is ook een realiteit. Come Together fasciliteert de ontmoeting, functioneel is vooral het ongedwongen werkplaatsconcept van ‘uitproberen’ en ‘stimuleren’. Dat creëert positivisme in een circuit dat het moeilijk heeft.

Inmiddels heeft het kunstenaarsplatform BAU, een nieuw Amsterdams initiatief gecoördineerd door Eva Villanueva dat ook twee dansstudio’s beheert en een complementair budget van de gemeente Amsterdam wist los te troggelen ter compensatie van de dure studiohuur in de stad, ook een website gelanceerd: www.bau.amsterdam. Op die site staan alle dans- en performance activiteiten in de stad, vacatures en audities alsmede een complete inventarisatie van de mensen in het werkveld. En zo creëert dit veld nu zijn eigen, digitale archief.

© Moos van den Broek / theaterkrant.nl

do 10 nov 2016

De állerlaatste keer LIEFDESVERKLARING

10 & 11 november in OPEK Leuven (BE)

De tijd is gekomen... vanavond en morgenavond in Openbaar Entrepot voor de Kunsten (OPEK) Leuven de áller áller állerlaatste LIEFDESVERKLARING met onze jonge sterren Jonas Vermeulen, Bastien Bodarwe, Laetitia Janssens, Stephanie Peeters, Siska Bouwen en Allen Assi.

LIEFDESVERKLARING van Nicole Beutler en Magne van den Berg groeide de voorbije jaren uit tot een absolute publiekslieveling. Het stuk werd geselecteerd voor het Theaterfestival 2015 en keert na een enorme tournee in binnen- en buitenland voor de allerlaatste voorstelling terug naar OPEK waar het in samenwerking met fABULEUS geproduceerd werd. Zes jongeren brengen al dansend, sprekend en beatboxend een ode aan het publiek. Een voorstelling waar je glimlachend én verliefd buitenkomt.

Onlangs schreef Y Generation Festival Trento: "At the end of the show comes the difficult farewell, which puts a strain on both actors and audience. Difficult as is any gap between those who have lived a common experience."

En hoewel ook ons dit afscheid moeilijk valt, zijn we trots dat we er twee jaar van hebben mogen genieten!

di 01 nov 2016

COME TOGETHER #3 programma-overzicht

Inmiddels is het programma van COME TOGETHER #3 rond; drie dagen met meer dan 50 performancemakers uit Amsterdam! Download hier het programmaboekje met informatie over alle werken en het programmaschema.

programmaboekje

di 11 okt 2016

COME TOGETHER #3 - open call

18-20 januari in Frascati

Op 18, 19 en 20 januari 2017 vindt de derde editie plaats van COME TOGETHER. Wat in 2014 begon met een minifestival waarin de generatiegenoten Nicole Beutler, Keren Levi en Andrea Bozic hun werk van naast elkaar toonden, groeide in 2015 uit tot een editie waarin een diversiteit aan Amsterdamse makers - van opkomend tot aan gevestigd - uit verschillende disciplines als muziek, dans en kunst samenkwamen.

Voor deze nieuwe editie nodigen we zo’n 50 makers uit het dans- en performanceveld uit om hun werk te tonen tijdens dit 3-daagse event in Frascati Amsterdam. Deze call gaat richting makers, die een band hebben met Amsterdam, die hier wonen/werken of opgeleidt zijn.

Choreografen, muzikanten, kunstenaars, dramaturgen zijn van harte welkom. Kom kennis uitwisselen, gedachten ontwikkelen, collega’s ontmoeten, ideeën presenteren, theorieën testen en met het publiek brainstormen. Gebruik de ruimte en tijd om iets te doen wat in een andere context niet mogelijk was. Performance, dans, lezing, worksessie, manifesto op de bar, maak een krant etc. etc.

Bij interesse in deelname kun je contact opnemen met cometogether@nbprojects.nl voor meer informatie.

COME TOGETHER is een initiatief van Keren Levi, Andrea Bozic en Nicole Beutler, wordt geproduceerd door NBprojects, Frascati, Neverlike, BAU in samenwerking met TILT en Veem House Voor Performance.

zo 25 sep 2016

6: THE SQUARE

Wist je dat...

Het vierkant in de natuur niet voorkomt? Het is een door de mens gemaakte vorm.

Tetrafobie, de angst voor het cijfer 4, vooral voorkomt in Oost-Azië, waar het woord voor 'vier' in uitspraak sterk lijkt op het woord voor 'dood'?

De populistische teksten in de voorstelling fragmenten zijn uit politieke speeches van o.a. Donald Trump, Geert Wilders en Marine LePenn?

De Square Dance zijn wortels heeft in de Schotse volksdans, ooit alleen door mannen werd gedanst en pas in 1982 in de VS werd uitgeroepen tot nationale volksdans?

Het getal 4 het nummer is van stabiliteit en orde? 4 jaargetijden, 4 windrichtingen.

Er 158 vierkanten te zien zijn in 6: THE SQUARE? De muziek in de voorstelling speciaal gecomponeerd is door Gary Shepherd/DJ Streamer, o.a. bekend van zijn Big Night Out avonden in Paradiso?

6: THE SQUARE het tweede deel is uit Nicole’s Bauhaus-trilogie over de geometrische basisvormen cirkel, vierkant en driehoek?

Het ieder jaar op 29 november internationale Square Dance dag is?

wo 21 sep 2016

Nicole Beutler over 6: THE SQUARE

een interview door We Are Public

Tijdens de Uitmarkt lieten we een fragment zien uit 6: THE SQUARE, en We Are Public interviewde Nicole in de kleedkamer na afloop!

Bekijk hier het interview >>

di 13 sep 2016

6: THE SQUARE 2 x kort

7 sep Paradiso Noord & 9 sep Vondelpark Openlucht Theater

Deze week staan we 2 keer met een fragment uit 6: THE SQUARE in Amsterdam, in de aanloop naar de avondvullende show in de Stadsschouwburg Amsterdam op 25 september! Op 7 september zijn we onderdeel van ROCKY, het nieuwe performancefestival van Paradiso in de Paradiso Noord zaal van de Tolhuistuin, en op 9 september staan we op een mooie nazomeravond in de buitenlucht van het Vondelpark Openluchttheater.

di 13 sep 2016

Metropolis M over 6: THE SQUARE

een review van Rocky Festival in Paradiso Noord

"Choreograaf Nicole Beutler opent met de sterke performance 6: THE SQUARE, een korte versie van het tweede stuk van haar Bauhaus trilogie. Het eerdergenoemde gele vierkant biedt het raamwerk voor een onderzoek naar vorm, lichamelijkheid en narratief in performancekunst, functionerend zowel als podium als artistiek kader. Acht dansers en een ‘MC’ uit de Amerikaanse Square Dance, tasten letterlijk de grenzen af. De in traditionele danskleding gehulde MC (inclusief cowboyhoed), zweept het publiek op en begeleidt de dansers van abstracte en anonieme ritmische dans naar een krioelend orgastisch hoogtepunt."

Lees hier de hele recensie!

foto ©Pieter Kers

di 06 sep 2016

Acteur Jonas Vermeulen over Liefdesverklaring

Een kort radiointerview op Omroep Flevoland

Op 6 september was één van onze sterspelers Jonas Vermeulen te horen op Omroep Flevoland, waar hij iets vertelde over LIEFDESVERKLARING! Deze maand laatste kans om dit stuk te zien in Nederland: op 17 sep in Corrosia Almere en op 18 sep tijdens Festival Musica Sacra Maastricht!

Terugluisteren >>

di 19 apr 2016

Publieksprijs voor Antigone

Lalka Też Człowiek Festival in Polen

Op 16 april ontvingen Nicole Beutler en Ulrike Quade de publieksprijs van het Lalka Też Człowiek Festival in Polen voor de voorstelling Antigone. In dit jaarlijkse internationale festival worden poppentheater en animatiefilms getoond. De publieksprijs ging naar Antigone vanwege de emoties die de poppen in het stuk uitdrukken.

Hou onze kalender in de gaten voor opkomende speeldata van Antigone!

do 04 feb 2016

Creative Talks: Dance, Music and Visual Arts

met Nicole Beutler, Gary Shepherd en Felix Ritter

Nicole is uitgenodigd om op donderdag 4 februari een 'creative talk' te geven over haar werkpraktijk in de Apple Store te Amsterdam, samen met DJ/componist Gary Shepherd met wie zij sinds 1999 werkt. Zijn elektronische beats en haar sterke visuele taal zorgen voor verrassende, award-winnende performances op het grensvlak van beeldende kunst, dans en muziek. Aan de vooravond van de tournee van 3: THE GARDEN geven zij in deze 'talk' in de Apple Store een kijkje achter de schermen bij NBprojects. Dramaturg Felix Ritter en danser Hillary Blake Firestone, beiden betrokken bij het creatieproces van 3: THE GARDEN, nemen ook deel aan het gesprek.

>> meer Gary Shepherd
>> meer info

di 02 feb 2016

Springvossen: Interview met Nicole Beutler

De geometrie van de dans

Robert van Altena gaat in gesprek met choreografe Nicole Beutler. In deze uitzending vertelt zij over o.a. de doorwerking van de traditie in haar eigen werk, en haar gebruik van de elementaire geometrische vormen het vierkant, de driehoek en de cirkel.

Springvossen Interview

vr 22 jan 2016

A new perspective on 3: THE GARDEN

foto's van Stephen Wright

Tijdens de Nederlandse Dansdagen gaf fotograaf en Rambert danser Stephen Wright ons een bijzonder perspectief op 3: THE GARDEN. De tournee start op 8 februari in de Stadsschouwbrug Amsterdam!

Bekijk de foto's hier

ma 30 nov 2015

Recensie Theaterkrant

door Moos van den Broek

Van 26 t/m 28 November stond Frascati in het teken van COME TOGETHER, een driedaags festival met Amsterdamse performancemakers. De Theaterkrant schreef een recensie over het festival. LEES HEM HIER!

"Er wordt gewerkt aan community building in Amsterdam, dat is goed nieuws!"

vr 03 okt 2014

SHIROKURO wint Dioraphte Dansprijs op Nederlandse Dansdagen

'dance performance with the greatest international potential'

During the Nederlandse Dansdagen, the dance concert SHIROKURO - a collaboration pianist Tomoko Mukaiyama, lighting designer Jean Kalman and with dancer Mitchell Lee van Rooij - has won the Dioraphte Dance award for the performance with the greatest international potential.

The jury: “The production most suitable for an international tour is a multidisciplinary performance, that in an ingenious way brings together music, dance and visual arts. The hallucinating and raw music, the strength of the dancer, set and light design, come together in an overwhelming experience".

di 15 jul 2014

AT5 Amsterdamprijs aflevering 1: Genomineerden Stimuleringsprijs

Nicole Beutler genomineerd voor de Stimuleringsprijs

Op 28 augustus wordt bekend wie de winnaars zijn van de Amsterdamprijs voor de Kunst: de belangrijkste cultuurprijs van de stad. De prijs wordt jaarlijks toegekend door het Amsterdams Fonds voor de Kunst. Er zijn negen genomineerden in drie categorieën. In deze eerste AT5 aflevering van de Amsterdamprijs aandacht voor de genomineerden in de categorie 'Stimuleringsprijs'. Dat zijn Moniker, Kunstverein en Nicole Beutler!

wo 04 jun 2014

Genomineerd voor de AMSTERDAMPRIJS VOOR DE KUNST

Wij zijn blij:

Op woensdag 4 juni heeft het Amsterdams Fonds voor de Kunst (AFK) de genomineerden bekend gemaakt voor de Amsterdamprijs voor de Kunst 2014. De shortlist bestaat uit negen kunstenaars of instellingen die een onderscheidende en actuele bijdrage leveren aan de kunst in de stad. De genomineerden zijn: Kunstverein, Nicole Beutler en Studio Moniker (stimuleringsprijs), Trouw Amsterdam/De Verdieping, Silbersee [voorheen vocaallab] en Jeffrey Meulman (beste prestatie), Kees de Koning, Willem Jeths en Jan van Toorn (bewezen kwaliteit)....

Op 28 Augustus is de uitreiking in de Tolhuistuin.... spannend.

Bekijk hier de AT5 aflevering over de drie genomineerden voor de Stimuleringsprijs.

FRASCATI ISSUES: ENFANTS TERRIBLES

My future life. 3 solo's en een duet

My future life, 3 solo's en een duet is het resultaat van een korte werkperiode van een theatermaker en een kind. Vertrekkende vanuit de belevingswereld van de spelers - ergens op de grens tussen kind en volwassene - keken zij met hen vooruit naar de toekomst. In vijf korte repetities maakten zij samen een solo (en een duet) van 15 minuten. My future life, 3 solo's en een duet is ontwikkeld in samenwerking met Alexandra Broeder.

Gespeeld op:

9 t/m 11 feb 20uur
11 feb 17uur

FRASCATI

Premiere 7: TRIPLE MOON 8 juli op Julidans

Een reis naar een andere dimensie, waar heden, verleden en toekomst vloeiend in elkaar overlopen en de kracht van de verbeelding een alternatief biedt op de hectiek van alledag.

Op ZATERDAG 8 JULI vindt tijdens het JULIDANS FESTIVAL in Amsterdam de première plaats van 7: TRIPLE MOON, de nieuwe voorstelling van choreografe en theatermaker NICOLE BEUTLER.

In dit derde en laatste deel van haar Bauhaus-trilogie is de driehoek het vertrekpunt van een zoektocht naar spiritualiteit en vrouwelijke kracht. In samenwerking met kunstenaars/filmmakers Helena Muskens en Quirine Racké is 7: TRIPLE MOON een dansperformance, kunstinstallatie en magisch ritueel in één; een Gesamtkunstwerk dat het ritme van het universum omarmt.

7: TRIPLE MOON werpt een licht op de diepere betekenis van de driehoek in relatie tot de essentie van ons menszijn. Drie danseressen van verschillende leeftijden verschijnen zowel solo als gezamenlijk als drie-eenheid. Deze triade symboliseert The Triple Moon Goddess, een in mysterie gehulde heidense oergodin. Net als de wassende en afnemende maan wisselen de performers in constante transformatie vloeiend van gedaante en manifesteren ze zich in verschillende verschijningsvormen: dierlijk, vrouwelijk, gevaarlijk, afstotend en verleidelijk.

Het werk van Nicole Beutler kenmerkt zich door haar interdisciplinaire benadering. Met haar achtergrond in de beeldende kunst en het bewegingstheater ziet zij haar rol als choreografe als iemand die “beelden componeert”. Met veel aandacht voor heldere schone beelden is haar werk misschien het beste te omschrijven als poëtisch minimalisme, dat zeer communicatief is en zich kenmerkt door subtiele humor.

Voor 7: TRIPLE MOON hebben kunstenaars/filmmakers Helena Muskens & Quirine Racké een driedimensionale kunstinstallatie gecreëerd. Met kostuums ontworpen door de veelbelovende jonge designer Martijn van Strien is opnieuw een belangrijke rol weggelegd voor mode in de voorstelling. Componist en DJ Gary Shepherd vermengt de kracht van stilte in een mysterieuze filmische soundscore en lichtontwerpster Minna Tikkainen creëert een lichte ruimte waarin de oneindige aantrekkingskracht van de maan centraal staat.

7: TRIPLE MOON is een zinsbegoochelende trip waarin het gevoel van een oneindige ruimte en tijd resoneert en “tijd” als een rustpunt centraal staat. Met de voorstelling trotseert Nicole Beutler de grenzen van ons denken en nodigt zij het publiek uit om het verleden, heden en de toekomst als parallelle universa te ervaren.

Bestel hier je tickets voor de première!>>>

SPEELLIJST 7: TRIPLE MOON 2017

08 JUL Julidans Festival, Stadsschouwburg Amsterdam - première
09 JUL Julidans Festival, Stadsschouwburg Amsterdam
26 SEP Toneelschuur, Haarlem
27 SEP Theater aan het Spui, Den Haag
19 OKT Junushoff, Wageningen
21 OKT Rotterdamse Schouwburg, Rotterdam
10 NOV Stadsschouwburg, Utrecht
12 NOV Next ARTS Festival - Ieper (BE)
17 NOV Deventer Schouwburg, Deventer
01 DEC De Meervaart, Amsterdam

meer info & tickets: www.nbprojects.nl

CREDITS:

Choreografie & Regie: Nicole Beutler
Performance: Madelyn Bullard, Marjolein Vogels, Hlíf Svavarsdóttir
Video: Helena Muskens & Quirine Racké
Lichtontwerp: Minna Tiikkainen
Muziekcompositie: Gary Shepherd
Kostuums: Martijn van Strien
Artistiek advies: Martin Butler
Choreografische assistentie & repetitor: Hillary Blake Firestone

Dramaturgisch coach: Igor Dobricic
Met dank aan: Mala Kline, De Meervaart
Poster & flyerbeeld: Suze May Sho
Grafisch ontwerp: Connie Nijman
Residentie: KC BUDA
Met steun van: Ammodo, Fonds Podiumkunsten, Amsterdam Fonds voor de Kunst

7: TRIPLE MOON is een productie van NBprojects en gaat in première tijdens het Julidans festival.