2: Dialogue with Lucinda
De Voorstelling
Gefascineerd door het strenge en ogenschijnlijk eenvoudige minimalisme van het vroege werk van Lucinda Childs, bewerkt Nicole Beutler twee van haar stukken die oorspronkelijk in stilte opgevoerd werden: Radial Courses (1976) en Interior Drama (1977). DJ/Producer Gary Shepherd componeerde speciaal voor Interior Drama een originele soundtrack en in juli 2011 ook een nieuwe soundtrack voor Radial Courses i.s.m. Aleksandar Grujic en Robbert Van Hulzen.
Beide stukken hebben een onderliggende ‘score’, die in zichzelf zo complex is, dat men geboeid blijft kijken zonder het onderliggende systeem te kunnen ontcijferen. Nicole Beutler kiest ervoor om beide stukken als intense, bijna rituele ‘objets trouvés’ te benaderen. Als gevonden voorwerpen, die zij in een nieuwe context plaatst: in het hier en nu, zodat de inspanning en hoge concentratie van de performers zichtbaar en voelbaar wordt. Zij focust in het bijzonder op de extreme verantwoordelijkheid en overgave van elke performer aan deze artificiële systemen en op het rituele karakter van het geheel.
Lucinda Child’s work is the result of an exceptionally coherent sensibility… It proceeds by the strict avoidance of cliché, and of anything that would make the work disjunctive, fragmented. By a refusal of humor self-mockery, flirtation with the audience, cult of personality. By a distaste of the exhibitionistic: of movement calling attention to itself. Its beauty is first of all an art of refusal… (Susan Sontag)
credits
Concept & choreografie
Nicole Beutler
Originele choreografie
Lucinda Childs
Muziek compositie
Gary Shepherd (ism. Aleksander Grujic en Robbert Van Hulzen)
Lichtontwerp
Minna Tiikkainen
Gemaakt in samenwerking met:
Artistieke assistentie van
Ty Boomershine, Bojana Mladenovic
en de Dansers
Hillary Blake Firestone, Naiara Mendioroz Azkarate, Aimar Pérez Gali, Javier Vaquero Ollero, Marjolein Vogels
Tweede cast
Airen Koopmans, Inge van Huijkelom, Goran Turnsek, Ty Boomershine
Kleding
Jessica Helbach
Techniek
Martin Kaffarnik
Productie
Josta Obbink
Met dank aan
Hester van Hasselt, Frederic Gies, Felix Ritter, Cristiana Ruggieri
Een opdracht van Cover #2 - festival met 'remakes' van danspioniers gemaakt door eigentijdse choreografen - in coproductie met NBprojects
recensies
De dansers huppelen over het toneel, schijnbaar niet gehinderd door - of zich niet bewust van - het strikte regime waaraan hun lichtvoetigheid onderworpen is.
(Bregtje Schudel, Het Parool, 29/11/2010)
Nicole Beutler -een van de interessantere nieuwe dansmakers in Nederland- legt choreografische processen bloot, hoe de dansers daarin staan en hoe wij daar als publiek naar kijken. En dat is weer de essentie van haar conceptuele dansboodschap. Beutlers cover is een festijn van fysieke suspense.
(Sander Hiskemuller, Trouw, 29/3/2010)
As the sweat begins to run, the dizzying impression is a combination of a child’s playground game and an army squad drilling on a parade ground in hell.
(Neil Norman, The Stage, 30/10/2010)
Nicole Beutler bewerkte twee choreografieën van Lucinda Childs. Je wordt meegesleept ****
(Mirjam van der Linden, 26/3/2010, Volkskrant)