Antonia Steffens: An attendee

Integere aandacht voor de ziel van de dingen.

uit: Fransien van der Putt, Theaterkrant, 30 november 2020

Het laatste maandelijkse 10-dagen programma van het Veem House for Performance opende dit weekend met An Attendee van Antonia Steffens. Met een vriendelijk gezicht, zittend aan het einde van de vloer, wacht ze haar publiek op. En nadat het zeer beperkt aantal toeschouwers aan drie kanten van het speelvlak een eenzame stoel heeft opgezocht en iemand nog haastig zijn handen inspuit om daarna een bril op te zetten, laat ze haar lichaam langzaam achterover zakken en wordt het heel stil in het Veemtheater.

Een schilderij ligt daar uitgespreid, een vuilwitte vloer als canvas met daar omheen een diepbruin glanzende, houten vloer als lijst. Onder de stoelen tegen de muur aan mijn overkant ligt een fluoricerend roze strip tegen de plint. Het roze komt terug op de vloer, waar naast het lichaam van Steffens nog een aantal platte vormen liggen, van zacht blauw en zacht geel piepschuim en een wat dieper geel plastic daaronder. Laagjes en rechthoeken, die ook bedden en matjes zijn. En een schilderij in een schilderij – een wit vel waarop roestbruine gedroogde bloemen liggen en wat felroze vormen zijn getekend, als wonderlijke schaduwen daaronder. Zelfs de vaas is daar voor het stilleven. Alleen een platte, vierkante baksteen valt enigsinds uit de toon.

Lees verder